چه نوع کاور استخری نیاز دارید

روکش استخر ثابت

انواع کاور استخر

کاور استخر علاوه بر تمیز نگه داشتن استخر و تجهیزات، باعث کاهش میزان تبخیر آب، سایز سیستم گرمایش خورشیدی، مصرف مواد شیمیایی استخر، مصرف انرژی، هزینه ها و صرفه جویی در وقت می شود.

از لحاظ فنی، پوشش استخر، یک لایه بزرگ پلاستیکی است، پلاستیک، مانع از تبخیر آب می شود اما یک لایه بزرگ پلاستیکی بهترین انتخاب شما نیست، زیرا استفاده و نگهداری از آن بسیار دشوار است و نور خورشید به سرعت آن را از بین می برد و طول عمر آن حداکثر ۳ تا ۶ ماه خواهد بود.

بهتر است از یک کاور که به طور ویژه برای استخرهای شنا طراحی شده است، استفاده کنید. این کاورها از مواد مخصوصی مانند پلی اتیلن تثبیت‎شده با UV ، پلی پروپیلن یا وینیل ساخته شده اند. این کاورها می توانند شفاف، مات، تیره یا روشن باشند.

یکی از کاورهای ارزان‏قیمت مخصوص استخرهای شنا، کاورهای حبابی (یا خورشیدی) می باشند که مشابه مواد بسته ‏بندی پلاستیکی هستند، با این تفاوت که در آن ها از پلاستیک ضخیم تری استفاده می کنند و بازدارنده UV دارند.

کاورهای وینیل ، حاوی مواد سنگین تری هستند و طول عمر بیشتری نسبت به کاورهای حبابی دارند. کاورهای وینیل عایق‏ بندی‏ شده نیز با یک لایه نازک عایق انعطاف پذیر که بین دو لایه وینیل قرار گرفته ، موجود هستند.

استخرهای روباز، گرما را از خورشید گرفته و  ۸۵-۷۵ درصد انرژی خورشیدی را که به سطح استخر می رسد، جذب می کنند. کاور استخر، بسته به نوع آن، باعث کاهش جذب انرژی خورشیدی می شود. یک کاور حبابی شفاف ، به میزان ۵ تا ۱۵ درصد و یک کاور کاملا مات ، ۲۰ تا ۴۰ درصد جذب انرژی خورشید را کاهش ‏می‏دهد.

کاربرد کاور استخر

کاور استخر انواع گوناگونی دارد؛ دستی ، نیمه اتوماتیک یا اتوماتیک. شما می‏توانید کاور را به صورت دستی باز و بسته کنید ، بچرخانید و آن را در جایی خارج از مسیر قرار دهید . همچنین می توانید یک قرقره کاور استخر برای بستن دستی کاور استخر تهیه نمایید . قرقره ی روی چرخ ها می تواند از مسیر خارج شود.

کاورهای نیمه اتوماتیک از یک سیستم قرقره با موتور محرک استفاده می کنند. این کاورها از انرژی الکتریکی برای باز و بسته کردن کاور استفاده می کنند، اما معمولاً یک نفر برای کاربری عملیات، مورد نیاز است.

کاورهای نیمه اتوماتیک می توانند در سکوی اطراف استخر قرار بگیرند و یا از چرخ های روی قرقره استفاده کنند.

کاورهای اتوماتیک دارای قرقره های دایمی هستند که با فشردن یک دکمه به صورت خودکار ،کاور استخر را باز و بسته می کنند. این کاورها گرانتر ولی راحت تر هستند.

بعضی کاورها در اطراف استخر نصب می شوند و مانع از ورود افراد و اجسام به داخل استخر می شوند و حتی می توانند وزن چندین نفر را تحمل کنند.

این کاورها می توانند به صورت اتوماتیک، نیمه اتوماتیک یا دستی کار کنند. کاورهای ایمنی برای استخرهای عمومی توصیه می شوند.

نحوه عملکرد کاور استخر

کاورهای استخر باید در فصل شنا استفاده شوند. اگر شما از استخر در طول روز استفاده می کنید ، کاور را قبل از شنا کردن جمع کنید و پس از استفاده از استخر دوباره باز کنید .

اگر فقط در طول شب از استخر استفاده می کنید، اثربخشی کاور استخر بستگی به این دارد که آیا تبخیر و سایر تلفات پیشگیرانه توسط کاور، از میزان کاهش انرژی خورشیدی توسط آن تجاوز می کند یا خیر.

 نوع کاور و آب و هوا، بر این تعادل اثر می گذارد، در شرایط آب و هوایی خشک یا بادخیز، میزان تبخیر افزایش می یابد، استفاده از کاور شفاف یا حبابی مفید است.

در شرایط آب و هوایی گرم یا مرطوب ، شدت تبخیر کاهش می یابد، بنابراین بستن کاور در طول روز بهتر است.