شیشه لمینت و شیشه ضد گلوله

برای ساخت شیشه لمینت و شیشه ضد گلوله از یک لایه پی وی بی بین دو شیشه سکوریت قرار دارد، استفاده شده است.

این لایه‌ های پی وی بی توسط دستگاه اتوکلاو به دیگر لایه‌ها متصل می‌ شود. با اضافه شدن هر لایه پی وی بی و هر شیشه سکوریت و ضخامت بیشتر می‌ توان گفت به‌ عنوان شیشه‌ ضدگلوله استفاده کرد‌.

شیشه ضدگلوله بر اثر اصابت گلوله به شیشه موجب انسجام حین شکستن می‌شود تا پراکنده نشود.

ذرات شیشه ضدگلوله هنگام خرد شدن، احتمال پرتاب خرده‌ شیشه‌ ها به اطراف به صفر می‌ رسد و خسارت ناشی از شکستن شیشه کاهش می‌یابد.

در واقع وجود لایه پی وی بی باعث در کنار هم نگه‌ داشتن تکه‌ های خرد شده شیشه می‌شود. ضخامت شیشه‌ های لمینت به نوع کاربرد آن‌ ها بستگی دارد.

ساختار شیشه لمینت و شیشه ضد گلوله

شیشه لمینت و شیشه ضد گلوله با توجه به نوع ساختار خود استقامت بسیار بالاتری نسبت به شیشه های معمولی دارند.

معمولا از شیشه های ضدگلوله برای بانک ها، خودرو های دولتی، سیاسی و نظامی و همچنین ویترین گالری جواهرات و امثال این موارد استفاده می شود.

ساختار شیشه لمینت و شیشه ضدگلوله سنتی از لایه های روی هم قرار گرفته چندین شیشه با ضخامت ۳ تا ۱۰ میلیمتر و مواد پلیمری ساخته می شدند که این مواد پلیمری با لایه های نازک PVB با ضخامت حدود ۱ تا ۳ میلیمتر بودند.

در حال حاضر شیشه ضدگلوله و ضد سرقت با استفاده از شیشه و پلاستیک سخت متشکل از پلی کربنات یا آکریلیک شیشه با با لایه های شیشه و پلاستیک ضخیم که توسط نوار نازکی از پلاستیک های مختلف مانند PVB ساخته می شوند.

برای ساختن شیشه ضد گلوله ساده مبتنی بر PVB نوار نازک PVB بین شیشه های ضخیم در تنگنا قرار میگیرد تا شیشه لمینیت را بسازد که تحت گرما و فشار قرار بگیرد و پلاستیک ذوب شود و به شیشه بپیوندد.

این روند معمولا در خلا انجام می شود تا هوا در بین لایه ها به دام نیفتد که اگر هوا در بین لایه ها قرار بگیرد باعث می شود شیشه لمینیت ضعیف تر و باعث تحریف نور شود.

شیشه لمینت و شیشه ضد گلوله

تفاوت شیشه ضد گلوله و شیشه معمولی

شیشه ضد گلوله با شیشه معمولی بسیار متفاوت است، شیشه های ضد گلوله نوعی شیشه لمینت می باشد که با افزایش تعداد لایه های شیشه و طلق بوجود می آید.

مقاومت این نوع شیشه ها به صورتی است که پس از اصابت گلوله با وجود اینکه شیشه شکسته می شود ولی فرو نمی ریزد و گلوله از آن عبور نمی کند و امکان عبور از آن به هیچ صورتی وجود ندارد.

شیشه ضدگلوله از لایه های پلی کربنات درست شده است که در بین قسمت های شیشه در تنگنا قرار می گیرد، این تنگنا در شیشه لمینیت نامیده می شود که می تواند فراتر از ۱۰ برابر ضخیم تر از یک جام شیشه معمولی باشد که معمولا بسیار سنگین است.

وقتی گلوله به این شیشه اصابت می کند انرژی خود را به سمت طرفین لایه های شیشه گسترش می دهد

چون که انرژی بین تعدادی از قطعات مختلف شیشه و پلاستیک تقسیم می شود و در یک منطقه بزرگ گسترش می یابد، انرژی به سرعت جذب می شود.

این کار سرعت گلوله را بسیار کاهش می دهد که دیگر نیروی کافی برای سوراخ کردن شیشه یا خسارت زدن را ندارد.

گالری تصاویر

شیشه لمینت و شیشه ضد گلوله